Makaronowe prawdy i mity

Dziś garść informacji na temat wpływu makaronu na nasze zdrowie. To będzie stały cykl na łamach naszego bloga. Ile potrwa? Nie mam planu. Potrwa tak długo, jak długo będę znajdować ciekawe pytania i kontrowersyjne tezy. Może mi pomożecie?:)

Węglowodany to zło, a makaron jest niezdrowy!

fot. vitalia

Guzik prawda. Wiadomo, że dieta złożona z samych makaronów nie jest najlepszym pomysłem. Podobnie jak każda monotonna dieta. Zalecenia żywieniowe, na których bazują aktualnie dietetycy, rekomendują dietę mniej bogatą w białka oraz nasycone tłuszcze zwierzęce, natomiast kładą nacisk na więcej błonnika i węglowodanów złożonych. Oznacza to, że makarony są uznawane absolutnie za zdrowe jedzenie. W około 70% składają się z węglowodanów a w 11% z białka.  Są zalecane osobom prowadzącym aktywny fizycznie tryb życia oraz sportowcom – jako źródło węglowodanów dostarcza energii w sportach wytrzymałościowych.

Makaron tuczy!

fot. lukepraterswordsalad.com

Zdecydowanie nie. Istnieją dowody na to, że makaron może mieć na nas pozytywny wpływ zarówno w odchudzaniu, jak i w utrzymywaniu pożądanej masy ciała. Makaron, będąc pokarmem o niskim indeksie glikemicznym  zapewnia uczucie sytości dłużej niż te o wysokim IG. Działa to tak: Zjedzenie węglowodanu o wysokim IG doprowadza do gwałtownego skoku poziomu cukru. Poziom cukru szybko spada i działa jak wahadło , które za bardzo wychyliło się w jedną stronę i teraz dla równowagi musi wygiąć się w przeciwną, w związku z czym poziom cukru nie spada do wartości wyjściowej lecz jest znacznie niższy, co powoduje uczucie dotkliwego głodu. Efekt takiego stanu rzeczy jest prosty – zaczynamy podjadać. Ponadto IG dania przygotowanego z makaronu można dodatkowo obniżyć dodając nasiona strączkowe, chude mięso czy rybę.

Dieta niskowęglowodanowa jest bardzo skuteczna w szybkiej utracie wagi!

fot. stockbyte

Poniekąd, ale to półprawda. Niektóre diety bazują na tym, że organizm spala węglowodany dłużej niż tłuszcze i białka, co może dać szybki efekt utraty wagi. Każdy z nas kto kiedykolwiek zabierał się za pozbywanie się niechcianych krągłości wie jednak, że szybko nie znaczy dobrze. Brak pewnych składników odżywczych prędzej czy później da znać o siebie (wyjałowiony organizm może jest wyjałowiony, ale na pewno nie zgłupiał do reszty, by nie upomnieć się o swoje) i nagle całą dietę wezmą diabli. Wtedy efekt jo-jo jest więcej niż pewny. Dobra dieta to dieta policzona na powolne, ale bardzo skuteczne chudnięcie. W takiej diecie nie może zabraknąć żadnego składnika odżywczego, więc również – węglowodanów. Poza tym dietetycy ostrzegają przed niejedzeniem potraw będących źródłem węglowodanów w przypadku wykonywania pracy intelektualnej – są one głównym paliwem mózgu.

CDN…

Ten wpis został opublikowany w kategorii Prawdy i mity i oznaczony tagami , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s